دانستنی های پزشکیرژیم غذایی

آیا مصرف زیاد ویتامین C می تواند عوارض جانبی داشته باشد؟

By 12/16/2019 No Comments

ویتامین  C ماده مغذی بسیار مهمی است که به وفور در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد. دریافت مقدار کافی از این ویتامین به ویژه برای حفظ سیستم ایمنی سالم بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در ترمیم زخم ها ، استحکام استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد.

جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند مکمل های ویتامین C مزایایی فراتر از ویتامین C موجود در مواد غذایی دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که مردم مکمل های ویتامین C را مصرف می کنند، این تفکر است که به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می کنند. با این وجود بسیاری از مکمل ها حاوی مقادیر بسیار زیاد ویتامین هستند که در بعضی موارد می تواند عوارض جانبی نامطلوب ایجاد کند.

ویتامین C محلول در آب است و در بدن تان ذخیره نمی شود

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است ، به این معنی که در آب حل می شود. برخلاف ویتامین های محلول در چربی، ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند ویتامین C که مصرف می کنید از طریق مایعات بدن به بافت ها منتقل می شود و هر مقدار اضافی از آن در ادرار دفع می شود.

از آنجا که بدن شما ویتامین C را ذخیره نمی کند و خود نیز آن را تولید نمی کند ، مهم است که روزانه غذاهای حاوی ویتامین C مصرف کنید. با این حال ، مصرف مقادیر زیاد ویتامین C می تواند عوارض جانبی مانند ناراحتی گوارشی و سنگ کلیه را در پی داشته باشد. به این دلیل که اگر دوزهای بزرگتر از حد معمول را وارد بدن کنید  این ویتامین شروع به تجمع کرده و به طور بالقوه منجر به علائم مسمومیت می شود.

توجه داشته باشید که مصرف مکمل های ویتامین C برای بسیاری از افراد ضروری نیست، زیرا با خوردن غذاهای تازه ، به خصوص میوه و سبزیجات به راحتی می توانید به اندازه کافی از این ویتامین مصرف کنید.

مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است باعث علائم گوارشی شود

شایع ترین عارضه جانبی دریافت ویتامین C بالا ، ناراحتی گوارشی است. به طور کلی ، این عوارض جانبی از خوردن غذاهایی که حاوی ویتامین C هستند ، ایجاد نمی شود بلکه به دلیل مصرف ویتامین به شکل مکمل است. اگر در یک زمان بیش از 2000 میلی گرم مصرف کنید ، به احتمال زیاد علائم گوارشی را تجربه خواهید کرد. بنابراین، حد بالایی قابل تحمل 2000 میلی گرم در روز تعیین شده است .

شایع ترین علائم گوارشی مسمومیت ویتامین C اسهال و حالت تهوع است. همچنین گزارش شده است که مصرف بیش از حد منجر به رفلاکس معده می شود، اگرچه شواهد زیادی برای آن وجود ندارد. اگر در نتیجه مصرف بیش از حد ویتامین C دچار مشکلات گوارشی هستید ، دوز بعدی مکمل خود را رد کنید یا مکمل را به طور کامل کنار بگذارید.

ویتامین C ممکن است باعث تجمع آهن در بدن شود

ویتامین C به افزایش جذب آهن شناخته می شود. این ماده می تواند به آهن غیرهمی که در غذاهای گیاهی یافت می شود، متصل شود. آهن غیرهم به خوبی آهن هم (آهن موجود در محصولات حیوانی) جذب نمی شود. ویتامین C به آهن غیرهم متصل می شود و جذب آن را برای بدن بسیار ساده تر می کند. این یک عملکرد مهم است، به خصوص برای افرادی که بیشتر آهن خود را از غذاهای گیاهی دریافت می کنند.

با این حال ، افراد دارای شرایطی که خطر تجمع آهن در بدن را افزایش می دهد ، مانند هموکروماتوز ، باید نسبت به مصرف مکمل های ویتامین C محتاط باشند. در این شرایط ، مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است منجر به تجمع آهن شود ، که می تواند آسیب جدی به سیستم عصبی قلب ، کبد ، لوزالمعده ، تیروئید و سیستم عصبی وارد کند.

گفته می شود اگر بیماری نداشته باشید که باعث افزایش جذب آهن شود ، تجمع آهن بسیار بعید است. علاوه بر این ، وقتی آهن مازاد به شکل مکمل مصرف می شود ، تجمع آهن محتمل تر است.

مصرف مکمل ها با دوز بالا ممکن است منجر به سنگ کلیه شود

ویتامین C اضافی به صورت اگزالات (یک محصول دفعی) از بدن دفع می شود. اگزالات عموماً از طریق ادرار از بدن خارج می شود. با این حال ، تحت برخی شرایط ، اگزالات ممکن است به مواد معدنی متصل شود و کریستال هایی تشکیل دهد که می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود. مصرف زیاد ویتامین C پتانسیل افزایش مقدار اگزالات در ادرار شما را دارد ، بنابراین خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد . دریافت زیاد ویتامین C نه تنها با مقادیر بیشتری اگزالات ادرار همراه است بلکه با رشد سنگ کلیه نیز مرتبط است ، به خصوص اگر مقادیر بیش از 2000 میلی گرم مصرف کنید. گزارش هایی از نارسایی کلیه نیز در افرادی که بیش از 2000 میلی گرم در روز مصرف کرده اند گزارش شده است. با این حال ، این خصوصاً در افراد سالم بسیار نادر است.

ویتامین C زیاد یعنی چقدر؟

از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن شما طی چند ساعت پس از مصرف مقدار زیادی از آن را دفع می کند، مصرف زیاد آن بعید است. در حقیقت ، دریافت بیش از حد ویتامین C از رژیم غذایی برای شما تقریباً غیرممکن است. در افراد سالم، هر ویتامین C اضافی که بیش از مقدار توصیه شده روزانه مصرف شود، به سادگی از بدن خارج می شود. برای درک بهتر آن ، باید 29 پرتقال یا 13 فلفل دلمه ای مصرف کنید تا میزان مصرف شما به حد بالایی قابل تحمل برسد.

با این حال ، در صورت مصرف مکمل خطرات ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین C بیشتر است ، و در بعضی شرایط امکان مصرف بیش از حد ویتامین نیز وجود دارد. به عنوان مثال ، افرادی که دارای شرایطی هستند که خطر تجمع آهن را افزایش می دهد یا مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند ، باید نسبت به مصرف ویتامین C خود احتیاط کنند.

به نظر می رسد تمام عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله ناراحتی گوارشی و سنگ کلیه زمانی که افراد مگادوز آن با دوزهای بیشتر از 2000 میلی گرم را مصرف می کنند نمایان می شوند.

اگر تصمیم به مصرف یک مکمل ویتامین C دارید ، بهتر است مکملی را انتخاب کنید که بیش از 100٪ از نیازهای روزانه شما را شامل نشود. این مقدار 90 میلی گرم در روز برای آقایان و 75 میلی گرم در روز برای زنان است.

 

 

 

 

:Reference

https://www.healthline.com/nutrition/side-effects-of-too-much-vitamin-c#vitamin-c

Leave a Reply