پیشگیری از بیماری هارژیم غذایی

برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم

By 03/19/2020 No Comments

خوب نبود اگر خوردن یک غذای خاص می توانست شما را در مقابل همه میکروب ها  محافظت کند؟ (حتی بهتر می شد اگر این غذای جادویی مثلاً شکلات بود!)

اما به این سادگی ها نیست. شستشوی دست بهترین دفاع در برابر ویروس ها است  و خواب نیز یکی از اجزای مهم سیستم دفاعی قوی است.

اما آنچه می خورید در توانایی شما در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا نقش دارد. گرچه این محدود به یک یا دو غذا نمی شود ، اما مواد مغذی و سایر ترکیبات موجود در رژیم غذایی روزانه شما در میزان ضعیف یا قوی بودن ایمنی بدن شما تاثیر دارند. در اینجا برخی از عادات غذا خوردن که می تواند به شما در سالم ماندن کمک کند آورده ایم:

  • هر روز میوه و سبزیجات بخورید

حاوی ویتامین های کلیدی در سیستم ایمنی بدن هستند. ویتامین C موجود در غذاهایی مانند توت فرنگی ، فلفل دلمه ای ، کلم بروکلی و مرکبات ، به عملکرد سلول های سیستم ایمنی بدن از جمله فاگوسیت ها کمک می کند. ویتامین A به سالم نگه داشتن بافت های دهان ، روده و دستگاه تنفسی کمک می کند و در سیب زمینی شیرین ، اسفناج ، هویج و طالبی یافت می شود. به یاد داشته باشید که خوردن میوه یا سبزیجات بهتر از مصرف مکمل های تک ویتامین است زیرا احتمالاً همه اجزای موجود در مواد غذایی با یکدیگر برای ایجاد ایمنی در تعامل هستند.

  • پروتئین زیادی مصرف کنید

دریافت کم پروتئین می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. غذاهای غنی از پروتئین اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ساخت پروتئین های ضروری در بدن ، از جمله آنتی بادی ها را تأمین می کنند. غذاهای حیوانی مانند گوشت گاو همچنین حاوی روی هستند، ماده ای معدنی که بدن شما برای ساختن سلول های T از آن استفاده می کند (می توانید روی را در بادام زمینی و نخود نیز پیدا کنید).

  • از غذاهای تخمیری استفاده کنید

اینها غذاهایی هستند که به طور طبیعی حاوی باکتری هستند و برای “میکروبیوم” مفیدند. این نام برای تریلیون ها باکتری که در روده شما – جایی که سلول های زیادی که درگیر در سیستم ایمنی هستند در آن قرار دارند- زندگی می کنند به کار می رود. غذاهای تخمیر شده مانند ماست (پروبیوتیک) ، کفیر ، کلم ترش ، سوپ میزو و کیمچی به رشد باکتریهای مفید در روده کمک می کنند و فضا را برای رشد میکروب های مضر تنگ می کنند.

  • چاشنی ها و ادویه جات را فراموش نکنید

هر غذای گیاهی ترکیبات منحصر به فرد خود را دارد که مزایای بالقوه ای برای تقویت سلامتی به همراه دارد. فواید ادویه جات و چاشنی هایی مانند سیر ، زنجبیل ، پونه کوهی و دارچین ، ازجمله خواص ضدمیکروبی ، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در محافظت از سلول مورد بررسی قرار گرفته است. گرچه درمانی جادویی برای تمام مشکلات سلول نیستند و حتی مصرف آن ها به شکل قرص و مکمل با خوردن خود آن ها یکسان نیست؛ اما افزودن عطر و طعم به غذاهایتان با این مواد بدان معنی است که می توانید ترکیبات مفیدتری را در وعده های غذایی روزانه خود بخورید.

 

 

:Reference

WebMD.com/ What to Eat to Boost Your Immune System

Leave a Reply