بی خوابی، اختلال خوابی رایج است. اگر دچار بی خوابی باشید ممکن است در به خواب رفتن، خوابیدن و یا هر دو مشکل داشته باشید. در نتیجه خواب کم یا کم کیفیتی داشته و موقع بیدار شدن احساس شادابی و سرزندگی نخواهید کرد.

انواع بی خوابی:

بی خوابی می تواند حاد (کوتاه مدت) و یا مزمن (ادامه دار) باشد. بی خوابی مقطعی شایع است و دلایل معمول آن شامل: استرس در محل کار، فشارهای خانواده و حادثه ای آسیب زاست که به مدت چند روز یا چند هفته طول می کشد.

بی خوابی مزمن یک ماه یا بیشتر ادامه می یابد و اکثر علل آن ثانویه هستند. بدین معنی که علائم یا اثرات جانبی بیماری های دیگر هستند؛ مثل: بیماری یا داروهای خاص و دیگر اختلالات خواب. موادی مانند کافئین، تنباکو و الکل نیز می توانند یکی از علل باشند.

گاهی اوقات بی خوابی مزمن خود مشکل اولیه است؛ یعنی به دلیل چیز دیگری به وجود نیامده است. علت آن به خوبی شناخته نشده اما استرس طولانی مدت، ناراحتی عاطفی، مسافرت، کار شیفتی می توانند از جمله عوامل آن باشند. بی خوابی اولیه معمولاً بیش از یک ماه به طول می انجامد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر بی خوابی هستند؟

بی خوابی شایع بوده و زنان را بیش از مردان تحت تأثیر قرار می دهد. می توانید در هر سنی به آن دچار شوید اما افراد مسن احتمال ابتلای بیشتری دارند.

همچنین در معرض خطر بالاتر بی خوابی هستید اگر:

  • استرس زیادی دارید.
  • افسرده اید یا ناراحتی های عاطفی مثل طلاق یا مرگ همسر را تجربه می کنید.
  • درآمد پایینی دارید.
  • شب کار هستید و یا شیفت های متناوب طولانی مدت در ساعات کاری خود دارید.
  • سفر طولانی و با تغییر منطقه زمانی دارید.
  • سبک زندگی غیرفعال دارید.
  • نژاد آفریقایی-آمریکایی دارید.

علائم بی خوابی:

  • دراز کشیدن و بیدارماندن های طولانی قبل از به خواب رفتن
  • خوابیدن تنها برای مدت های کوتاه
  • بیدار بودن در اکثر طول شب
  • احساس اینکه اصلاً نخوابیده اید
  • خیلی زود بیدار شدن

بی خوابی  می توانند موجب چه مشکلات دیگری شوند؟

بی خوبی می تواند باعث احساس خواب آلودگی در طول روز و پایین بودن سطح انرژی شود. همچنین می تواند باعث شود احساس اضطراب،افسردگی یا تحریک پذیری داشته باشید. ممکن است در تمرکز بر کارها، توجه کردن، یادگیری و به یاد آوردن مشکل داشته باشید. بی خوابی می تواند موجب مشکلات جدی دیگری نیز بشود. برای مثال می تواند باعث احساس گیجی حین رانندگی شده و باعث تصادف شود.

تشخیص بی خوابی

  • گرفتن سابقه پزشکی
  • سؤال در مورد سابقه خواب و جزئیات عادات خواب
  • معاینه فیزیکی برای تشخیص مشکلات دیگری که می توانند باعث بی خوابی شوند
  • مطالعه خواب ( مطالعه خواب کیفیت خواب و نحوه پاسخدهی بدن به مشکلات خواب را می سنجد)

 

درمان های بی خوابی :

  • تغییرات سبک زندگی :

تغییرات سبک زندگی شامل عادات خواب صحیح اغلب می توانند به رفع بی خوابی حاد (کوتاه مدت) کمک کنند. این اصلاحات ممکن است به خواب رفتن و خوابیدن تان را تسهیل کنند.

  • مشاوره :

نوعی مشاوره تحت عنوان رفتار درمانی شناختی (CBT)  می تواند به رفع اضطراب مرتبط با بی خوابی مزمن کمک کند.

  • داروها:

داورهای متعددی نیز می توانند بی خوابی را بهبود بخشیده و به شما کمک کنند یک برنامه زمانی منظم خواب ایجاد کنید.

 

اگر بی خوابی تان، نشانه ای از بیماری دیگر است مهم است که در صورت امکان آن مشکل را درمان کنید.

 

 

 

 

Available at:

https://medlineplus.gov/insomnia.html

Leave a Reply