رژیم غذاییسبک زندگیسلامت و تندرستی

نوشیدنی های انرژی زا واقعاً انرژی را بالا می برند؟

By 07/06/2019 No Comments

بیشتر نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقادیر بالایی کافئین هستند که می تواند به صورت مقطعی افزایش انرژی را فراهم آورد. برخی نوشیدنی های انرژی زا حاوی شکر و مواد دیگر هستند. افزایش انرژی موقتی بوده و در هر حال ممکن است با مشکلات دیگری همراه باشد.

برای مثال نوشیدنی هایی که حاوی شکر هستند میتوانند باعث افزایش وزن شوند و مقادیر زیاد کافئین یا ترکیبات مشابه می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • عصبانیت
  • تحریک پذیری
  • بی خوابی
  • ضربان قلب بالا
  • افزایش فشارخون

ترکیب این نوشیدنی ها با الکل می تواند حتی مشکل سازتر باشد. این نوشیدنی ها می توانند احساس مستی را از بین برده و منجر به نوشیدن بیشتر الکل و افزایش آسیب های مرتبط با آن شوند.

برای بسیاری از افراد نوشیدن گاه به گاه نوشیدنی های انرژی زا موردساز نیست اما میزان کافئین می تواند از محصولی به محصول دیگر متفاوت باشد. سعی کنید دریافت کافئین خود را از تمام منابع به کمتر از 400 میلی گرم در روز محدود کنید.

اگر به طور مداوم احساس خستگی می کنید، راه های سالم تری برای بالا بردن انرژی خود در نظر بگیرید.

  • به میزان کافی بخوابید.
  • ورزش و فعالیت فیزیکی را وارد روتین روزانه خود کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.

اگر این راهکارها به نظر مفید نمی آیند، با پزشک مشورت کنید. گاهی اوقات خستگی نشانه یک مشکل زمینه ای مانند کم کاری تیروئید یا کم خونی است.

گروه هایی از افراد هستند که مصرف نوشیدنی های انرژی زا عموماً در آن ها توصیه نمی شود. نوجوانان، زنان باردار و شیرده بهتر است مصرف این نوشیدنی ها را حذف یا محدود کنند. انجمن کودکان آمریکا توصیه می کند نوجوانان بیش از 100 میلی گرم کافئین در روز دریافت نکنند و کودکان کم سن وسال تر نوشیدنی های کافئین دار را به طور روزانه دریافت نکنند.

اگر مشکلی زمینه ای مثل بیماری قلب با فشارخون بالا دارید، در مورد عوارض احتمالی مصرف این نوشیدنی ها با پزشک خود مشورت کنید.

 

Available at:

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/energy-drinks/faq-20058349

Leave a Reply