رژیم چاقیسلامت و تندرستی

چند علت که چرا وزن کم نمی کنید؟

By 01/03/2020 No Comments
  • برنامه خواب منظم ندارید

اگر بیش از 9 ساعت در شب می خوابید ، ممکن است مورد غبطه دوستانتان باشید ، اما خواب بیش از حد یا خیلی کم – کمتر از 5 ساعت در شب – می تواند با افزایش وزن مرتبط باشد. هردو می توانند مسیری را که بدن تان هورمون های کنترل کننده اشتها و گرسنگی را می سازد مختل سازند. اگر احساس سرزندگی نکنید ، ممکن است جلسات تمرین ورزشی خود را نیز از دست بدهید.

 

  • آب کافی نمی نوشید

هر روز بین 2 تا 6 لیوان آب سالم و ساده می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. آب هیچ کالری ندارد بنابراین بدون افزایش وزن عطش شما را برآورده می کند و هنگامی که به اندازه کافی آب می نوشید، احتمالاً نوشابه ، آب میوه و یا نوشیدنی های قهوه حاوی شکر کمتری مصرف می کنید. کالری زیاد در نوشیدنی های شیرین می تواند افزایش وزن زیادی را به همراه داشته باشد.

 

  • خیلی دیر غذا می خورید

وقتی بیش از حد بین وعده های غذایی خود فاصله بیندازید، متابولیسم بدن کاهش می یابد و قادر نخواهید بود تمام کالری هایی را که در وعده غذایی بعدی مصرف می کنید، بسوزانید. این کالری اضافی ممکن است تبدیل به اضافه وزن شود. از طرفی دیگر چون خیلی گرسنه هستید ممکن است پرخوری کنید. سعی کنید وعده های غذایی کوچک تر و در دفعات بیشتر بخورید.

 

  • زیاد بیرون غذا می خورید

خیلی خب! از پخت و پز متنفرید؟ اما اگر بیشتر وعده های غذایی خود را در رستوران ها بخورید ، ممکن است کنترل وزن برایتان سخت تر باشد. حتی غذاهای به اصطلاح سبک ممکن است کالری بیشتری نسبت به آنچه متوجه آن می شوید داشته باشند. و فقط در مورد شام صحبت نمی کنیم. افرادی که بیرون ناهار می خورند ، می توانند تا چند کیلو بیش از کسانی که غذا را به محل کار خود سفارش می دهند ، وزن اضافه کنند.

 

  • تمام روز می نشینید

شغل پشت میزی و یا علاقه وافر به تلویزیون ممکن است کاهش وزن را برای شما سخت کند. وقتی بیشتر اوقات می نشینید ، بدن شما ممکن است توانایی تشخیص این که بیش از حد غذا خورده اید را از دست بدهد – می توانید پرخوری کرده و وزن اضافه کنید. حتی استراحت های کوتاه با ورزش سبک در طول روز می تواند به حفظ سلامت تان کمک کند. برای سه پیاده روی 10 دقیقه ای در جلسات یا برنامه های مورد علاقه خود از جای تان بلند شوید.

 

  • بعد از تمرین با خوردن به خود جایزه می دهید

ورزش یک روش عالی برای کاهش وزن است – باعث سوزاندن کالری و ایجاد توده عضلانی می شود. اما اگر بعد از هر تمرین یک شام یا اسموتی بزرگ بخورید ، می توانید تمام آن عرق ریختن ها را خراب کنید! مراقب نوشیدنی های ورزشی با قند بالا و پروتئین بارها نیز باشید. گرچه می توانند به رفع عطش تان کمک کنند و انرژی تان را بعد از تمرین بالا ببرند ، اما می توانند بسیاار پرکالری باشند.

 

  • در مصرف الکل زیاده روی می کنید

خواه از شراب و آبجو استفاده کنید یا نوشیدنی های مختلط، الکل حاوی کالری است که به مقدار کالری دریافتی روزانه شما می افزاید. اگر غالباً روزانه 3 سهم  یا بیشتر می نوشید مهم نیست که چه نوع الکلی باشد ، دچار افزایش وزن یا اضافه وزن خواهید شد.

 

  • هنگام استرس پرخوری می کنید

اگر احساس تنش می کنید، به احتمال زیاد با غذاهای ناسالم و پرکالری در صدد رفع آن برخواهید آمد و ممکن است هنگامی که واقعاً به غذا احتیاج ندارید غذا بخورید.

 

  • در مورد غذا تصمیمات آنی می گیرید

ارزش آن را دارد که برای وعده های غذایی و میان وعده های سالم خود برنامه بریزید تا وسوسه نشوید سر راه چیزی بگیرید. حتی اگر فعالیت کافی دارید، در صورتی که تمایل به خوردن فست فود یا میان وعده های شیرین یا نوشابه داشته باشید ، ممکن است چند کیلو وزن اضافه کنید. بدن تان با این کالری ها همانند انرژی دریافتی از غذاهای سالم رفتار نمی کند و خیلی سریع آنها را تجزیه می کند. آنها همچنین فیبر کمی دارند ، بنابراین پس از خوردن احساس سیری کامل نمی کنید و احتمالاً می خواهید بیشتر بخورید یا بنوشید.

 

  • تیروئید تان کم کار است

اگر این غده کوچک در قسمت جلوی گلوی تان نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، ممکن است چند کیلو وزن اضافه کنید. تیروئید باعث ایجاد هورمون هایی می شود که سطح انرژی شما و نحوه تجزیه موادغذایی در بدنتان را کنترل می کنند. اگر مقدار کافی از آنها را نسازد، کاهش وزن سخت تر خواهد بود. همچنین ممکن است احساس پف کردن کنید زیرا بدن شما بیش از حد آب و نمک را در خود نگه می دارد. اگر فکر می کنید ممکن است مشکل تیروئید داشته باشید ، با پزشک خود صحبت کنید. دارو می تواند به حل این مشکل کمک کند.

  • داروهایی که مصرف می کنید.

برخی از داروهایی که برای بیماری مصرف می کنید باعث می شود کمی وزن اضافه کنید. به عنوان مثال، کورتون ها می توانند متابولیسم شما را تغییر دهند و سبب شوند بیشتر احساس گرسنگی کنید – ممکن است پرخوری کنید و چربی دور شکم بیاورید. حتی آنتی هیستامین هایی که آلرژی فصلی شما را تسکین می دهند نیز می توانند باعث افزایش وزن شوند. این داروها یک ماده شیمیایی  را که  برای کنترل اشتها می سازد کاهش می دهند ، بنابراین ممکن است کمتر عطسه کنید اما بیشتر بخورید!

 

  • در یائسگی هستید

اگر مانند بیشتر خانم ها باشید، ممکن است در دوران یائسگی وزن تان بیشتر شود. تغییرات در هورمون های تان، توده عضلانی کمتر و کم خوابی ناشی از گرگرفتگی می تواند به افزایش وزن منجر شود. اگر خسته از خواب بیدار شوید، بیشتر ممکن است در طول روز بخواهید تنقلات بخورید تا انرژی خود را بالا ببرید. ژن های تان هم ممکن است در چاقی شکمی تان نقش داشته باشند.

  • مشکلات سلامت

برخی از بیماری ها کاهش وزن را بسیار سخت می کنند حتی اگر رژیم داشته باشید و یا ورزش کنید. ژنتیک همچنین در میزان وزن شما یا محلی که بدن تان چربی ذخیره می کند، می تواند نقش داشته باشند.

اگر به نظر می رسد کاهش وزن ندارید، با پزشک خود مشورت کنید. آزمایشات می تواند نشان دهند که آیا شما مشکل سلامتی دارید که باعث سختی کاهش وزن می شود یا خیر و می توانید برای رفع آن از دارو یا درمان های دیگری استفاده کنید.

 

 

 

Reference:

https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-not-losing-weight

Leave a Reply