رژیم کم کربوهیدراتسبک زندگی

10 تصور اشتباه درباره رژیم های کم کربوهیدرات

By 07/15/2019 No Comments

رژیم های کم کربوهیدرات رژیم های قدرتمندی بوده و ممکن است از بسیاری بیماری ها مثل چاقی، دیابت نوع 2 و سندروم متابولیک جلوگیری کنند. به هرحال، برخی باورها در مورد این رژیم ها پشتوانه علمی ندارند:

  1. رژیم های کم کربوهیدرات برای همه مفیدند!

گرچه رژیم های با کربوهیدرات پائین می توانند باعث تقویت روند کاهش وزن و بهبود سلامت در بسیاری افراد شوند؛ با این حال، این در مورد همه خصوصاً ورزشکاران و افراد با فعالیت فیزیکی بالا که نیاز بیشتری به کربوهیدرات دارند صدق نمی کند.

  1. کربوهیدرات ها ذاتاً چاق کننده هستند.

پرخوری در هر ماده مغذی با چگالی انرژی بالا باعث افزایش وزن خواهد شد. با این حال، خود کربوهیدرات ها اگر بخشی از یک رژیم متعادل شامل غذاهای کامل باشند چاق کننده نیستند. کربوهیدرات ها تنها در صورتی چاق کننده هستند که تصفیه شده بوده و یا بیش از اندازه خورده شوند.

  1. هویج ها، میوه ها و سیب زمینی ها ناسالمند چون کربوهیدرات دارند!

گرچه در علم تغذیه نیز مثل سایر علوم محتوا مهم است و باید مصرف میوه ها و سبزیجات کامل با کربوهیدرات بالا را در یک رژیم کم کربوهیدرات محدود کنید، با این حال این موادغذایی هنوز می توانند جزئی سالم از یک رژیم متعادل باشند. برای مثال جایگزین کردن هله هوله با موز رسیده با میزان کربوهیدرات بالا می تواند قدم خوبی در جهت سلامت باشد، مصرف موز رسیدهدر افراد دیابتی که باید کربوهیدرات مصرفی خود را محدود کنند ممکن است مضر باشد.

  1. رژیم های کم کربوهیدرات همواره باید کتوژنیک باشند!

نیازی نیست که رژیم کم کربوهیدرات کتوژنیک باشد و افرادی که تمایلی به داشتن رژیم کتوژنیک ندارند، یک رژیم معمول کم کربوهیدرات نیز می تواند منافع بسیاری داشته باشد.

  1. تمام کربوهیدرات ها قند هستند!

اینکه تمام کربوهیدرات ها (صرف نظر از فیبر آنها) در نهایت به قند ختم شده و جذب خون می شوند صحیح اما گمراه کننده است. نشاسته و دیگر کربوهیدرات های پیچیده موجود در غذاهای کامل قند خون را به اندازه شکر موجود در دسرها و دیگر غذاهای تصفیه یا پروسس شده بالا نمی برند. بنابراین باید بین غذاهای کامل و کربوهیدرات تصفیه شده تمایز قائل شد.

  1. امکان ندارد در یک رژیم کم کربوهیدرات وزن اضافه کنید!

گرچه این نوع رژیم عموماً باعث کاهش وزن می شوند اما با این حال برخی افراد باید دریافت غذاهای با چربی بالا (مانند پنیر، مغزها، بادام زمینی، خامه و…) را به تعادل برسانند.

  1. خوردن کره و روغن نارگیل ایده خوبی است!

اسیدهای چرب اشباع از جمله موادی هستند که باید تعادل را در مصرف شان رعایت کرد و مصرف مازاد آن ها می تواند خطرناک باشد. به جای آنها غذاهای غنی از پروتئین و فیبر مصرف کنید.

  1. کالری اهمیتی ندارد!

گرچه رژیم های کم کربوهیدرات با کاهش اشتها و دریافت کالری به کاهش وزن کمک می کنند و بعضاً نیازی به کالری شماری دقیق نیست اما با این حال در بسیاری موارد کالری همچنان اهمیت دارد. اگر بیش از آنچه که بدنتان می تواند بسوزاند کالری دریافت کنید در بدن به صورت چریی ذخیره خواهد شد.

  1. فیبر ارتباطی با سلامت انسان ندارد!

فیبر جزئی بسیار مهم در رژیم های سالم هستند و به راحتی می توانید مقادیر زیادی غذای گیاهی پرفیبر در یک رژیم کم کربوهیدرات مصرف کنید.

  1. کربوهیدرات ها موجب بیماری می شوند!

گرچه داشتن رژیم کم کربوهیدرات به بسیاری افراد در کاهش وزن و ارتقای سلامت کمک می کند اما این بدان معنی نیست که سبک زندگی با کربوهیدرات بالا نمی تواند سالم باشد. این مسأله به فرد و نیز کربوهیدرات (محتوا) بستگی دارد.

 

 

 

Available at:

https://www.healthline.com/nutrition/10-myths-within-the-low-carb-community

 

Leave a Reply