پیشگیری از بیماری هادیابترژیم غذایی

پره دیابت و راه های کنترل آن

By 02/27/2020 No Comments

پره دیابت شرایطی است که در آن قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است ، اما به اندازه ای زیاد نیست که بتوان آن را دیابت نامید. لزوماً متوجه علائم خاصی نمی شوید – ممکن است علائم را داشته باشید و ندانید. انجام یک آزمایش خون ساده می تواند به شما بگوید پره دیابت هستید یا خیر. اگر اضافه وزن دارید ، بالای 45 سال سن دارید و ورزش نمی کنید، در معرض خطر هستید. این شرایط باعث می شود که شما با احتمال بالاتری به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی مبتلا شوید ، اما می توانید با برداشتن قدم هایی آن را تغییر دهید.

  • وزن کم کنید

لازم نیست زیاد باشد اگر فقط 7٪ از وزن بدن خود را کم کنید ، می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند (تنها 7 کیلوگرم در یک شخص 100 کیلویی). قدم اول خوردن غذای سالم با کالری کمتر است. با کنترل منظم وزن ، عادات صحیح غذا خوردن و فعالیت بدنی شروع کنید.

  • سالم غذا بخورید

یک قانون خوب این است که نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات غیر نشاسته ای (مارچوبه ، جوانه بروکسل و هویج و…) پر کنید. یک چهارم بشقاب باید غذاهای نشاسته ای (مانند سیب زمینی ، ذرت یا نخود فرنگی) داشته باشد. ربع باقی مانده باید پروتئین باشد – مرغ ، ماهی یا لوبیا بهترین انتخاب است. در مورد کربوهیدرات هایی مانند محصولات نانوایی یا قنادی و یا ماکارونی بسیار مراقب باشید – چون می توانند قند خون شما را بالا ببرند.

  • ورزش کنید

وقتی بیرون بروید و کالری بیشتری بسوزانید ، وزن خود را سریعتر کاهش خواهید داد و احساس بهتری نیز خواهید داشت. نیازی به تمرین ماراتن نیست: 30 دقیقه پیاده روی سریع پنج بار در هفته جواب می دهد. ورزش کردن با یک دوست گاهی می تواند به شما کمک کند که به این روتین پایبندتر باشید ، پس با یک دوست تماس بگیرید یا در یک باشگاه ورزشی عضو شوید و دوستان جدیدی پیدا کنید. ورزش هوازی (پیاده روی ، شنا ، رقصیدن) و تمرینات قدرتی (وزنه برداری ، فشار پاشی ، کشش) هر دو خوب هستند. انجام مقداری از هر دو بهترین کار است.

  • خواب کافی داشته باشید

مقدار مناسب خواب به حفظ سطوح طبیعی قند خون کمک می کند. اگر نمی توانید بخوابید ، خیلی زود از خواب بیدار می شوید یا کمتر از 5 ساعت در شب می خوابید ، به احتمال زیاد به دیابت مبتلا می شوید. حدود 7 یا 8 ساعت خواب شبانه ایده آل است. برای خواب بهتر در اواخر روز مصرف الکل یا کافئین نداشته ، ساعات منظم برای خواب داشته باشید و در محیطی آرام و بی سروصدا بخوابید.

  • سیگار نکشید

اگر سیگاری هستید، اکنون زمان ترک آن رسیده است. افراد سیگاری با 30 تا 40 درصد احتمال بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.اگر به دیابت مبتلا هستید و هنوز سیگار می کشید ، ممکن است علائم شما تشدید شود و قند خون تان سخت تر کنترل شود.

  • دارو بخورید

برخی داروهای خاص می توانند به تنظیم قند خون و کنترل چاقی و نیز کلسترول بالا و فشار خون بالا کمک کنند. اگر پیش دیابت دارید ، احتمال ابتلا به این بیماری ها در شما بیشتر می شود. اگر چنین است ، داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف کنید – این می تواند سلامتی شما را بهبود بخشد و به افزایش طول عمرتان کمک کند.

  • کمک بگیرید

وقتی افرادی باشند که روزهای خوب و بد خود را با آنها به اشتراک بگذارید ، می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. گروه های پشتیبانی همسالان می توانند محلی برای یادگیری از همدیگر، تشویق کردن و گرفتن و درک متقابل باشند. پزشک شما می تواند به شما در یافتن مواردی که برای شما مفید است کمک کند.

 

 

 

:Reference

WebMD.com/Prediabetes: You Can Turn It Around

Leave a Reply